Seorang arkitek Arab yang mengamalkan amalan berkembang maju sebagai penyanyi muzik indie di Arab Saudi selepas pertama kali menyiarkan muziknya dalam talian tanpa nama lebih sedekad lalu, memuji peralihan budaya pesat negara itu sebagai pemangkin kejayaannya.
Nadine Lingawi, lebih popular dengan nama pentas Fulana (bermaksud wanita tanpa nama dalam bahasa Arab), memberikan persembahan yang meriah di XP Music Futures di Riyadh dan Balad Beast di Jeddah pada Disember tahun lalu.
Persembahan Nadine di Balad Beast adalah kegemaran penyanyi itu, kerana keluarganya berasal dari Al-Balad bersejarah Jeddah. “Saya membuat persembahan sangat dekat dengan hotel milik keluarga saya. Adalah menarik untuk membawa muzik ke tempat yang benar-benar akar keluarga saya. Ia seperti datang bulatan penuh … ia adalah perasaan terbaik yang pernah ada,” katanya.
Lagu penyanyi yang berpangkalan di Jeddah itu adalah tentang cinta, kelemahan, kesedihan, kehilangan dan kehidupan seharian. Mereka kaya dengan emosi kerana “terdapat begitu banyak lapisan … ia seperti 1,000 perbualan dalam satu trek.”
Nadine, 28, memberitahu Arab News: “Apa yang saya nyanyikan bukan sahaja mengenai saya, ia mengenai topik yang boleh dikaitkan dengan sesiapa sahaja, yang boleh dirasakan oleh sesiapa sahaja. Fulana adalah kisah kita semua.”
Dilahirkan di Vancouver, Kanada, Nadine telah menulis lagu yang ekspresif, matang, kebanyakannya dalam bahasa Inggeris, sejak 2010, diilhamkan oleh pelbagai jenis pemuzik termasuk Metric, Bob Moses, BANKS, SOHN, Bonbo, Fakear dan juga Lady Gaga.
Dia juga telah mencipta banyak lagu dalam bahasa Arab untuk berhubung dengan komunitinya.
Nadine bertujuan untuk membuat penontonnya berasa ceria dan baik tentang diri mereka luar dan dalam semasa membuat persembahan secara langsung.
“Saya mahu benar-benar memanusiakannya, itulah sebabnya apabila saya berada di atas pentas saya cuba melakukannya … Saya tidak mahu berkata menari tetapi lebih kepada secara live, hanya untuk buat orang emosi dengan saya,” katanya.
Perjalanan penyanyi yang bersemangat itu bermula pada 2007 apabila dia memutuskan untuk mengeluarkan bakatnya secara tanpa nama sebagai Fulana di SoundCloud, platform dalam talian untuk pemuzik baru muncul.
“Pada mulanya, saya melakukannya secara rahsia. Saya meletakkannya di SoundCloud. Saya hanya tidak mahu sesiapa mengaitkannya dengan saya, hanya kerana apabila saya mula membuat muzik, ia lebih terapeutik. Ia seperti terapi untuk saya.”
Nadine mengambil masa sehingga transformasi budaya negara baru-baru ini untuk memulakan persembahan secara terbuka, bersama-sama artis lain yang tidak terkira banyaknya yang menjadi tumpuan di sekitar Arab Saudi.
Pada 2021, Lingawi menandatangani kontrak dengan Wall of Sound, sebuah label rakaman yang menerajui senario muzik indie di Arab Saudi. Label itu mendorong sempadan di rantau ini dengan artis seperti El Waili, Dirty Backseat, Idreesi, Samar Tarik, Skeleton Crowd dan Klinsh, antara lain.
Wall of Sound telah menandatangani dan melancarkan kerjaya lebih daripada 20 artis yang telah mengeluarkan lebih daripada 80 lagu di platform muzik dan membuat persembahan di lebih daripada 40 pertunjukan di negara itu dan wilayah yang lebih luas sejak 2021.
“Saya tidak pernah menemui ruang selamat, tetapi di Wall of Sound, mereka tidak mengharapkan saya melainkan menjadi diri saya sendiri … mereka adalah rumah saya,…benar-benar orang yang menyelamatkan saya, ialah Ahmed Shawly.”
Wall of Sound telah dilancarkan oleh Shawly, seorang profesional berpengalaman, yang menghabiskan sebahagian besar daripada dua dekad yang lalu untuk mempelajari secara langsung bagaimana industri berfungsi melalui kerjanya dengan orang-orang seperti Rotana dan Music Master.
Label itu lahir dari keinginannya untuk mencipta sesuatu yang direka oleh pemuzik untuk pemuzik.
Di bawah label itu, Nadine telah mengeluarkan tujuh lagu dan tiga album, mengandungi lirik yang “murni dan tidak bersalah, mewakili budaya saya, dan diri saya sebagai sederhana, rendah hati dan jujur.”
Nadine berkata bahawa profesion utamanya sebagai seorang arkitek juga telah membantu membentuk muzik dan kreativitinya, yang diwakili dalam lagunya “Minarets,” yang menceritakan kisah perjuangan dan keselamatan serta kebangkitan, kejatuhan iman dan harapan.
“Saya mempunyai seorang pengajar yang mengajar saya bahawa seni bina, secara praktikal, adalah muzik beku. Melalui pembelajaran seni bina, saya belajar banyak tentang muzik dari segi struktur dan berat … anda akan dapati dalam lagu tertentu bahawa sentiasa ada rasa ruang.”
AN