Pameran Misk tinjau semula karya seni Saudi mengagumkan

Pameran Misk tinjau semula karya seni Saudi mengagumkan
Seorang pelawat melihat ‘Wealth of Nations,’ 1969, oleh Safeya Binzagr di pameran ‘Echoing the Land’ Institut Seni Misk. (Institut Seni Misk)

Pameran baharu Institut Seni Misk “Echoing the Land” menghimpunkan koleksi 55 karya mencerminkan sejarah Arab Saudi melalui kaca mata 20 artis perintis.

Pameran itu sedang dipamerkan sehingga 7 Mac tahun depan di Dewan Seni Halus Putera Faisal bin Fahd.

Disusun oleh pasukan dari institut, pameran itu mempamerkan karya dari separuh kedua abad ke-20 dan mendedahkan perjalanan pendidikan setiap artis, “menyerlahkan sekumpulan artis Saudi yang menyumbang dalam membentuk identiti pergerakan seni tempatan.”

Lukisan Yousef Jaha “Alhada Summer” dari 1974, menceritakan kisah peribadi kenangan zaman kanak-kanak dengan sekumpulan rakan berkhemah di Taif, sebuah bandar di Wilayah Makkah.

Bercakap mengenai karya itu, Jaha berkata: “Apa yang anda lihat di sini ialah pemandangan Alhada yang indah, tempat yang sejuk semasa musim panas dan musim sejuk.
“Berasal dari Makkah, saya akan keluar dengan sekumpulan kawan lelaki dan berkhemah di hadapan adegan yang tepat ini.”

Lukisan Jaha menunjukkan langit mendung abstrak dan tanah berlumpur mengelilingi rumah rakyat tradisional yang dicat secara realistik di tengah, dirangkul oleh pergunungan.

Dia menambah: “Kami berkhemah dan kami duduk selama dua hari. Kami akan makan dan minum di dalam khemah; kami akan bermain bola sepak dan kad. Jadi, adegan ini berada di hadapan saya dan saya ingat hujan turun, angin bertiup, dan ia sangat sejuk dengan semburan angin.”

Karya seni Jaha sebelum ini termasuk potret, masih hidup, dan lukisan landskap Makkah.

Gayanya telah berkembang kepada ekspresionisme abstrak, berfungsi dengan sapuan berus lebar yang penuh dengan warna.

Pada hari itu pada musim panas 1974 Jaha berasa terharu dengan pemandangan itu.

Dia berkata: “Saya mengambil tangan saya dan dengan pantas melukis pemandangan itu tanpa mempunyai kanvas besar ketika itu. Ia memberi saya kesan yang indah.”

Jaha berkata, dia merasakan emosi yang kuat daripada “alam hujan yang memberi saya warna tanah basah, rumah tempatan, pokok, rumah biri-biri, batu di hadapan bangunan.”

Jaha kemudiannya mengumpulkan pemikiran dan alatannya dan mula melukis pada kanvas lebih besar.

Dia berkata: “Suatu ketika dahulu, saya menggunakan banyak warna sehingga saya mencipta lukisan yang hampir dengan realiti apa yang saya lihat, terutama dengan warna tanah yang berlumpur.”

Jaha berkata, apabila dia melihat semula lukisannya hampir 40 tahun kemudian, dia menjadi emosional dan bernostalgia.

Dia berkata: “Mata saya berair. Saya mempunyai perasaan yang berlarutan dan tidak percaya bahawa saya boleh meninggalkan pandangan itu.”

Karya seni yang dipaparkan dalam pameran itu terdiri daripada landskap semula jadi dan persekitaran bandar kepada seni bina tradisional dan selok-belok hubungan manusia dalam budaya Saudi.

Abdulsattar Al-Mussa mempunyai tiga karya seni yang ditampilkan dalam pameran itu yang menggunakan teknik ukiran kadbod.

Dia berkata: “Saya belajar seni secara akademik. Saya belajar grafik, dan saya pakar dalam grafik dan hitam putih.”

Karya pertama, “Wedding in Alriffa 3/4,” dari 1986, menunjukkan imej tradisional seorang bapa dan seorang lelaki membincangkan perkahwinan anak-anak mereka.

Potongan “Nelayan 4/5” dan “Nelayan 5/5,” kedua-duanya dari tahun 1987, diilhamkan oleh datuk Al-Mussa yang mempunyai latar belakang dalam mencari mutiara. Kedua-dua karya itu menggambarkan lelaki Saudi dalam pakaian tradisional mencari mutiara.

Al-Mussa adalah graduan dari Akademi Seni Halus Moscow, dari mana dia memperolehi sarjana muda dan sarjana dalam grafik dan gubahan.

Dia berkata karyanya “menerima penilaian hebat daripada artis Rusia yang hadir.”

Al-Mussa berkata dia menggunakan seni sebagai alat ekspresi diri.

Dia berkata: “Saya mesti terus meluahkan semua yang saya lihat … Artis ini menangani semua topik, setiap sensitiviti ditangani.”

Dia merujuk karya seninya sebagai “kanak-kanak yang saya ambil masa untuk bekerja, dengan lakaran kecil, kemudian lukisan itu datang, dan seterusnya.”

“Lanskap,” oleh artis Taha Al-Sabban, yang dilahirkan pada tahun 1948, juga dipaparkan dalam pameran itu.

Lukisan itu menonjolkan unsur-unsur kehidupan Al-Sabban di Arab Saudi, mendapat inspirasi daripada budaya Hijazi, dan masanya di luar negara di Belanda.

Ia menunjukkan kincir angin dan dua wanita bertudung berdiri di bawah pokok yang ditutup dengan daun merah, putih, biru dan hijau yang mencerminkan bendera Arab Saudi dan Belanda.

Karya-karya yang dipamerkan diilhamkan oleh pengalaman setiap artis dan mencerminkan perspektif mereka tentang persekitaran mereka sambil mempamerkan kepelbagaian yang mencerahkan kemegahan Arab Saudi.

Pameran ini juga menjadi tuan rumah kepada beberapa siri kursus latihan dan sesi dialog.

Acara itu terhasil daripada minat institut dalam mendokumentasikan langkah pertama adegan seni di Arab Saudi, dan peranannya dalam menyumbang kepada kesedaran dan menggalakkan proses dokumentasi dalam sektor itu.

Institut Seni Misk berusaha untuk memperkayakan budaya seni dan menyokong pengalaman kreatif dengan menganjurkan acara yang menghubungkan artis ke sekolah antarabangsa, membantu mereka menambah baik dan memasarkan karya mereka.

“Echoing the Land” boleh diakses secara maya melalui laman web institut.

AN