Di bandar Cremona utara Itali, di mana sejarah violin bermula lebih lima abad yang lalu, seni membuat violin menyaksikan kebangkitan baharu.
Ini adalah tempat di mana Andrea Amati mencipta prototaip violin moden pada abad ke-16 dan kemudian keluarga Guarneri dan Antonio Stradivari melancarkan zaman kegemilangan luthier Itali.
Kini, kampung halaman Stradivari telah membuka semula rumah di mana “Il Maestro” tinggal dan bekerja dengan perantisnya. Inisiatif ini bertujuan untuk memperbaharui bunyi ajaib ciptaan Stradivari dan menonjolkan ketukangan violin tradisional bandar itu, yang telah diiktiraf oleh UNESCO sebagai Warisan Budaya Kemanusiaan Tidak Ketara.
Di bandar zaman pertengahan yang terletak di tebing Sungai Po ini, pembuatan violin telah mengalami kebangkitan sejak tahun 1950-an.
Selepas tempoh kemerosotan selama 200 tahun, bandar ini sekali lagi menarik pakar, pemuzik dan pembuat violin, menganjurkan atelier dan kursus latihan untuk membentuk generasi baharu luthiers.
Dengan populasi lebih 72,000 penduduk, Cremona kini menempatkan kira-kira 180 ahli luthier, yang mengikuti langkah para master, menghasilkan lebih banyak alat bertali – violin, viola dan cello – berbanding mana-mana tempat lain di dunia.
Jambatan untuk masa depan
Casa Stradivari, terletak di bangunan zaman pertengahan di jalan Corso Garibaldi tengah Cremona, membuka semula pintunya kepada pelawat pada awal Julai, selepas projek pemulihan yang didorong oleh visi pemain violin Itali-Swiss Fabrizio von Arx, yang menubuhkan yayasan yang menyelia projek itu.
Terbengkalai selama bertahun-tahun, rumah tiga tingkat itu akan menjadi tuan rumah kedua-dua pakar dan amatur yang tidak sabar-sabar untuk mendapatkan sebarang maklumat tentang rahsia Stradivari.
Ruangnya telah diubah menjadi pusat pembelajaran dan kelas induk, dengan idea membina jambatan antara tradisi Cremona dan masa depan seni abadi ini.
“Genius kreatif Stradivari dilahirkan di sini,” von Arx, 47, memberitahu Anadolu, sambil mempamerkan bilik rumah yang baru diubah suai.
Dia menjelaskan bahawa teres di tingkat atas akan membolehkan semua jenis pelawat yang berbeza – daripada pemuzik kepada pengumpul dan pelanggan seni – untuk berkumpul di ruang yang sangat istimewa, di mana Stradivari pernah mengeringkan violinnya.
Idea untuk mengubah suai rumah itu datang daripada perjalanan yang dilakukan oleh von Arx pada tahun 2020, apabila dia memandu dari Geneva ke Cremona mengadakan konsert bersama artis lain di Swiss dan Itali Alps, bersama-sama dengan biola Stradivarius 1720 miliknya, yang dikenali sebagai ‘The Angel.’
Lawatan itu memuncak dengan persembahan di Casa Stradivari, di mana maestro membuat violin yang sama ratusan tahun yang lalu.
“Rumah ini akan menjadi tempat di mana semua orang boleh datang untuk bertukar idea dan mendapatkan inspirasi daripada sejarah Stradivari,” kata von Arx.
“Masyarakat antarabangsalah yang menyeru agar ia dibuka semula. Ini adalah pautan yang hilang untuk Cremona.”
Di sini pembuat violin yakin bahawa berkongsi pengetahuan mereka dengan pemuzik dan luthiers muda dari seluruh dunia adalah kunci untuk mengekalkan seni mereka, mengekalkan dialog dengan generasi baharu.
Artisan masih menggunakan alat tradisional dan teknik khas untuk membuat setiap instrumen secara individu dengan tangan.
Satu violin boleh mengambil masa beberapa bulan untuk disiapkan, jadi biasanya hanya kira-kira enam atau tujuh dibuat dalam setahun, dengan harga untuk instrumen berkualiti tinggi mencecah €20,000 hingga €30,000 ($22,000 hingga $33,000).
Seni abadi
Luthier Stefano Conia, 50, dilahirkan di Hungary tetapi menghabiskan sebahagian besar hidupnya di Cremona, di mana bapanya membuka kedainya kira-kira setengah abad lalu, mengikut langkah datuknya.
Stefano baru berusia 6 tahun apabila ayahnya menyerahkan salah satu alatan asas untuk mula membuat violinnya sendiri.
“Saya terlalu kecil sehingga saya tidak dapat mencapai meja kerja, jadi ayah saya mencipta bangku kaki kecil hanya untuk saya,” Conia memberitahu Anadolu di bengkel keluarganya, dikelilingi oleh violin dan cello yang tergantung di dinding, dan dipenuhi dengan bau varnis dan kayu.
Conia berkata warisan generasi keluarganya boleh berakhir dengannya kerana tiada seorang pun daripada tiga anaknya yang mahu mengambil seni itu, tetapi dia tidak bimbang mengenainya.
“Saya pada dasarnya membesar di bottega (atelier) ini. Saya merasakan hutan, minyak wangi, muzik. Ia adalah pilihan semula jadi bagi saya untuk menjadi pembuat violin,” katanya.
“Tetapi jika anak-anak saya tidak mahu mengikut langkah saya, itu bukan satu tragedi. Saya tahu biola saya akan terus membawa seni saya ke seluruh dunia dan akan bertahan selama-lamanya.”
Pada tahun 2013, Muzium Violin menambah halaman baharu pada sambungan purba yang menghubungkan Cremona dan pembuatan violin artisanal. Struktur ini termasuk muzium, auditorium moden dan pusat penyelidikan.
Sebuah “temple” budaya muzikal percuma, diketuai oleh pengarah Virginia Villa, telah disediakan untuk menawarkan kepada orang ramai pengalaman unik dan melihat sekilas ke dunia bersejarah luthiers melalui aktiviti pendidikan, ciri multimedia dan bengkel.
“Karya agung ini telah hidup berabad-abad untuk sampai kepada kami,” kata Villa.
“Kami mempunyai tanggungjawab untuk mengekalkan warisan yang tiada tandingan ini: muzik adalah bahasa universal, ia milik kita semua.”